בכמה תעלה הריבית בהחלטה הבאה ומתי העלייה תיעצר \\ דעה

ד"ר גיל בפמן 1 Comment on בכמה תעלה הריבית בהחלטה הבאה ומתי העלייה תיעצר \\ דעה

הכלכלן הראשי של בנק לאומי ד"ר גיל בפמן בטור פרשנות על העלאת הריבית ע"י בנק ישראל. בכמה צפויה לעלות הריבית בהחלטה הבאה מתי העלייה תיעצר?

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי צילום: אורן דאי
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בנק ישראל העלה את הריבית ב-75 נקודות האחוז, יותר מאשר תחזית הקונצנזוס (50 נ"ב), ובדומה לדעת המיעוט בקרב החזאים. נראה שההחלטה היתה מסוגננת בצורה "ניצית" ועל פיה הוועדה המוניטרית הסבירה את ההחלטה בגורמים הבאים: האינפלציה בישראל מצויה מעל הגבול העליון של היעד; עליית האינפלציה הייתה רוחבית ותרמו לה מרבית הסעיפים שבמדד; הפעילות הכלכלית האיתנה בישראל ושוק העבודה שמוסיף להיות הדוק ומצוי בתעסוקה מלאה; מגמת העלייה של מחירי הדירות שבאה לידי ביטוי גם במחירי השכירות; שוק ההון המקומי שבו נרשמו מגמות חיוביות; סקר המגמות של הלמ"ס, שאיננו מצביע על קשיי המימון בקרב העסקים.

כנגד, צוינו גורמים אשר עשויים למתן את העלאות הריבית הבאות ובהם: הציפיות לאינפלציה לשנה שירדו והן מצויות בתוך תחום היעד (1-3%); הציפיות החל מהשנה השנייה ואילך שממשיכות להימצא בתוך תחום היעד והציפיות לטווחים הארוכים מעוגנות במרכז היעד; תיסוף השקל מול סל המטבעות בשיעור ניכר; הפעילות הכלכלית בעולם שממשיכה להתמתן על רקע האינפלציה הגבוהה וההידוק המוניטרי, זאת לצד המלחמה באוקראינה ומשבר האנרגיה באירופה, ההאטה בסין והקשיים בשרשראות הייצור. 

החלטת המדיניות המוניטרית של בנק ישראל הבאה תתפרסם ב-3/10/2022, ולאחריה יתקיים תדרוך עיתונאים בהשתתפות הנגיד וגם פרסום תחזיות עדכניות של חטיבת המחקר. מדובר בפרק זמן ארוך יחסית שבמהלכו יתפרסמו הנתונים הבאים בישראל: מדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט, אשר צפוי לרדת (סדר גודל של כמינוס 0.2%), תוך הורדת הקצב השנתי אל מתחת ל-5%; שיעור האבטלה לחודשים יולי-אוגוסט, אשר צפוי להצביע על תעסוקה מלאה; עדכון לנתוני התוצר של הרבע השני של 2022, אשר צפויים להצביע על צמיחה; נתונים נוספים של הפעילות הכלכלית; ולבסוף תחזיות בנק ישראל העדכניות, אשר צפויות לכלול העלאה של תחזית הצמיחה של ישראל מ-5% בתחזית הקודמת של בנק ישראל לכ-6% ושמירה על צמיחה בסדר גודל של 3.5% בתחזית לשנת 2023. 

בנתוני חו"ל צפויים פרסומים המעידים על התמתנות הצמיחה ובעיקר החלטת ריבית הפד (21/9/22), אשר בה הריבית צפויה לעלות בכ-50 נ"ב מ-2.25-2.50% ל-2.75-3.00%. החלטת הריבית של ה-ECB, הבנק המרכזי של גוש האירו, שתהיה ב-8/9/2022, וצפויה לכלול העלאה בשיעור של 50 נ"ב מריבית 0.0% (פיקדונות) ל-0.50%.

על רקע האמור לעיל, צפוי שבנק ישראל יעלה את הריבית בהחלטה הקרובה בכ-50 נ"ב ל-2.50%. ברמת ריבית זו, בנק ישראל כבר מתחיל להתקרב לרמה הניטרלית, אשר צפויה לשקף במהלך 2023 ריבית ריאלית שכבר איננה שלילית, זאת בהנחה של אינפלציה בשיעור של כ-2.4% בשנת 2023. בתלות ברצף הנתונים, תתכן העלאה נוספת של ריבית בנק ישראל, בהחלטה של חודש נובמבר, בכ-25 נ"ב נוספים לכ-2.75% ואז עצירה.

הכותב הוא הכלכלן הראשי של בנק לאומי



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    למה למה למה מעלים ריבית למי שכבר לקח הלוואות טרם העלאתה? אך זה עוזר לאינפלציה שמעלים ריבית על הלוואה קיימת? במה זה ישנה את הרגלי הצריכה שלי אם אני כבר בתוך ההלוואה??? למה לא קובעים שהעלאת הריבית תחול רק על מי שרוצה לעשות עסקים או לקחת הלוואות מנק' הזמן שבה הוחלט על העלאה??? מה ההיגיון???